Skip to main content

Spamberichten op Meta & hoe je daar het beste mee om kunt gaan!

7 mei 2024

Er circuleert de laatste tijd enorm veel spam op Meta, zowel via mail als Messenger. De ene poging is al geloofwaardiger dan de andere. Daarom deel ik graag info die je helpt achterhalen of zo’n mail of bericht ‘van Meta’ spam is of niet.

SPAM checklist
1. Wie is de afzender?

Meta gebruikt altijd volgende vaste domeinen om mails te sturen over je account:

fb.com / varianten zoals business.fb.com
facebook.com / varianten zoals support.facebook.com
facebookmail.com / varianten zoals em.facebookmail.com.

Alle andere domeinen zijn spam-afzenders. Een domein dat tegenwoordig heel vaak voorkomt in spam is @salesforce. Ga hier zeker niet op in.

2. Waar gaat de mail over?

Meta vraagt nooit via mail vragen naar je paswoord, rijksregisternummer of creditcardinformatie. Meta vraagt ook nooit om geld te geven (tenzij je een ad free subscription aangaat). In onderstaande tabel zie je veel voorkomende topics van spammails en welke je actie je best onderneemt om na te gaan of het om spam gaat of een echte Meta-communicatie.

OnderwerpActie
Notificaties over vriendschapsverzoeken, berichten, evenementen …Notificaties vind je terug in de app zelf of op facebook.com. Check ze niet via de mail, maar ga rechtstreeks via de notificatie.
Valse claims over het niet volgen van community-standaarden.Check altijd via facebook.com/accountquality of dit klopt. Is er een probleem? Onderneem dan van daaruit de nodige stappen, maar doe het niet via de mail.
Waarschuwingen dat iets zal gebeuren als je je account niet updatet of een bepaalde actie onderneemt.Belangrijke notificaties komen in de app of op facebook.com. Check ze daar én check facebook.com/accountquality. Zie je daar geen melding, dan is er geen reden tot paniek. De mail kan je gewoon negeren.
Claims of aanbiedingen die te goed klinken om waar te zijn, zoals het winnen van een Facebook Lottery.Niet geloven.

3.  Wat met Messenger-berichten van Support?

Meta neemt nooit zelf contact op via Messenger of DM’s, tenzij het een reply is op een chat die jij zelf met support bent gestart.

4.  Wat moet je doen als je zo’n mail of bericht krijgt?

Niets! Nergens op klikken, geen bijlagen downloaden en niet op antwoorden. Wat je wel kan doen is de mail doorsturen naar phish@fb.com met bijhorende screenshot. In DM’s kan je de afzender ook aangeven voor scam.

Twijfel je toch? Neem dan voor de zekerheid contact op met support en vraag het na.

Bovenstaande informatie vind je ook terug in de officiële documentatie van Meta.

Bron: omcollective.com